ریزش مو (آلوپسی)


ریزش مو و دلایل آن
مردم اغلب روزانه حدود 100 مو از دست می دهند. این به طور معمول باعث نمی شود که موهای روی پوست سر کاهش یابد زیرا همزمان موهای جدید نیز رشد می کند. ریزش مو وقتی مختل می شود که چرخه رشد و ریزش مو مختل شود و یا زمانی که فولیکول مو از بین برود و با بافت اسکار جایگزین شود.




ریزش مو معمولاً مربوط به یک یا چند عامل زیر است:

سابقه خانوادگی (تمایل ژنتیکی). شایع ترین علت ریزش مو یک اختلال ارثی است به نام طاسی الگوی مردانه یا طاسی الگوی زنانه. به نظر می رسد به تدریج با پیر شدن و در الگوهای قابل پیش بینی ظاهر می شود: یک خط موی در حال بازگشت و لکه های طاس در بین مردان و کاهش ضخامت مو در بین خانم ها.
تغییرات هورمونی و اختلالات پزشکی. اختلالات مختلف می تواند باعث ریزش موی موقت یا دائمی از جمله تغییرات هورمونی در بارداری ، زایمان ، یائسگی و مشکلات تیروئید شود. اختلالات پزشکی شامل آلوپسی آرئاتا است که باعث ریزش موی لکه دار ، عفونت پوست سر مانند کرم حلقه و اختلال در کشیدن مو به نام تریکوتیلومانیا می شود.
داروها و مکمل ها. ریزش مو می تواند یک عارضه جانبی برخی از داروها باشد ، مانند داروهایی که برای درمان سرطان ، آرتریت ، افسردگی ، مشکلات قلبی ، نقرس و فشار خون بالا استفاده می شود.
رادیوتراپی سر. ممکن است مو مانند قبل دوباره رشد نکند.
یک اتفاق بسیار استرس زا. بسیاری از افراد ماه ها پس از تجربه شوک جسمی یا عاطفی متوجه کاهش ضخامت مو می شوند. این نوع ریزش مو موقتی است.
برخی از سبک ها و روش های درمانی. مدل موهای بیش از حد و یا کشیدن مو (مانند موهای زائد یا موهای زائد آفریقایی) می توانند یک نوع ریزش مو به نام آلوپسی کششی ایجاد کنند. درمان روغن داغ یا دائمی می تواند فولیکول ها را شعله ور کرده و باعث ریزش مو شود. اگر جای زخم وجود داشته باشد ، ریزش مو می تواند دائمی باشد.
عوامل خطر
تعدادی از عوامل می توانند خطر ریزش مو را افزایش دهند ، مانند موارد زیر:

سابقه خانوادگی طاسی از هر دو طرف خانواده
سن
کاهش وزن قابل توجه
برخی از اختلالات پزشکی مانند دیابت و لوپوس
استرس
پیشگیری
بیشتر موارد طاسی به دلایل ژنتیکی (طاسی الگوی مردانه و طاسی الگوی زن) ایجاد می شود. هیچ گونه پیشگیری از این نوع ریزش مو وجود ندارد.

این نکات می تواند در جلوگیری از انواع خاصی از ریزش مو به شما کمک کند:

از مدل موهای تنگ مانند توری ، نوار یا پیاز دانه خودداری کنید.
از پیچاندن موهای خود ، مالش دادن آن یا اجباری انداختن آن خودداری کنید.
هنگام شستن و مسواک زدن موهای خود را به آرامی درمان کنید. با استفاده از یک شانه دندان پهن می توانید از کشیدن مو خودداری کنید.
از درمان های قوی مانند آیرونینگ های گرم ، صاف کننده موها ، درمان روغن داغ و پرهیز کنید.
از مصرف داروها یا مکمل هایی که باعث ریزش مو می شود ، خودداری کنید.
از مو در برابر نور خورشید و دیگر منابع نور UV محافظت می کند.
سیگار کشیدن را متوقف کنید برخی از مطالعات ارتباط بین استعمال دخانیات و طاسی در بین مردان را نشان داده اند.
اگر تحت معالجه شیمی درمانی قرار دارید ، در مورد سرماخوردگی به پزشک مراجعه کنید. این درپوش ها خطر ریزش مو را در طول شیمی درمانی کاهش می دهد.

Comments

Popular posts from this blog

کاشت مو از ریش

لیزر موهای زائد

لیفت صورت با نخ